Nieuws

Patrick & Rachel: “Iedereen met de juiste mix van skills, talenten en ambities kan een carrière in IT najagen”

In onze serie ‘Werken voor datacenters’ interviewen we diverse professionals die werkzaam zijn in de sector. Aan het woord vandaag zijn Patrick en Rachel, die beide verbonden zijn aan het Horizon College. Patrick als Opleidingsmanager, Rachel studeert er. Vanuit het perspectief van leraar en student vertellen ze over hun indrukken van de onderwijsbranche, en wat de school nog beter kan doen om nieuwe professionals klaar te stomen.

Datacenter paspoort

Patrick Colli

Rachel Brevé


Als het goed is kunnen jullie precies vertellen wat een datacenter is!

Patrick: Het is een fysiek gebouw waar al het online dataverkeer wordt geregeld. Zonder datacenters geen online betalingen, streaming diensten of social media. Zo simpel is het.

Rachel: Dat leer je hier wel meteen: dat datacenters een fundamentele rol in ons dagelijks leven spelen. Dat datacenters iets vanzelfsprekends als Spotify mogelijk maken. Daar stond ik vroeger denk ik minder bij stil.


Hoe leerden jullie het werk in datacenters kennen?

Rachel: Als klein meisje mocht ik in de zomervakantie altijd met mijn moeder mee naar haar werk. Zij werkte toen als servicedeskmedewerker op een middelbare school, en ik mocht haar helpen met simpele taken als het vervangen van muizen of toetsenborden. Toen ontstond wel mijn interesse voor IT. En via deze opleiding leerde ik over datacenters.

Patrick: Wij doen voor de opleidingen veel met serverbeheer en het inrichten daarvan. Een bedrijfsbezoek aan een datacenter hoort daar ook bij, en die geeft studenten en dus ook docenten een goed beeld over het net en de noodzaak van datacenters. Zo leerde ik het ook kennen.


Hoe werkt de opleiding samen met datacenters?

Patrick: De datacenters houden ons op de hoogte van ontwikkelingen, zodat wij ons curriculum daarop kunnen aanpassen. Dat werkt heel fijn. Verder heb ik het idee dat veel partijen hun steentje bijdragen in het aantrekkelijk maken van de branche. Er worden hack-a-thons georganiseerd, er zijn programmeerclubs en er lopen zelfs leerlijnen van de basisschool tot het hbo. Iedereen met de juiste mix van skills, talenten en ambities kan een carrière in de IT najagen.

Rachel: Ik ben heel tevreden over de opleiding, maar denk wel dat er op sommige vlakken nog wat te winnen valt. Is mis bijvoorbeeld praktijkopdrachten die gericht zijn op situaties uit het bedrijfsleven. Hoe kunnen studenten bijvoorbeeld nog beter leren hoe het is om écht in een datacenteromgeving te werken?


Die vraag naar praktische opdrachten komt vaker terug in feedback van studenten. Wat wordt er al wél gedaan om hen praktische ervaring te geven?

Patrick: Klopt. Het ontwikkelen van keuzedelen, een soort minor voor mbo-studies, is daar een goed voorbeeld van. Die waren er vroeger nog niet. Maar ook de opdrachten en onderzoeken worden steeds praktischer. We werken met het Fieldlab concept, waarbij bedrijven realistische opdrachten en onderzoeken aanbieden die zij met studenten uit kunnen voeren. Dat is enorm leerzaam én praktisch. Bovendien verkennen we de mogelijkheid om meer gastlessen en workshops te organiseren. We luisteren naar de feedback van studenten en naar de vraag vanuit de markt. Dat gaat steeds beter.


Hoe zie je jouw toekomst in de IT, of specifiek in datacenters?

Rachel: Door de enorme groei van het aantal datacenters denk ik dat er enorm veel carrièremogelijkheden zijn. We gebruiken ook steeds meer data, dus het kan niet anders dan dat de arbeidsmarkt met die toename meebeweegt. Persoonlijk weet ik nog niet precies welke richting ik uiteindelijk op wil. Maar ook dat is een deel van wat deze markt zo interessant maakt: er is zó veel te doen, dat het simpelweg kiezen van een bepaald carrièrepad nog niet zo gemakkelijk is.

Patrick: Mijn doel is altijd om studenten, docenten en het bedrijfsleven nog effectiever met elkaar samen te laten werken. Door ze samen te brengen in een realistische context geven we studenten een goed beeld van wat zij van het werk kunnen verwachten. Als wij studenten verder kunnen helpen en ze uiteindelijk aan een baan of vervolgopleiding kunnen helpen, ben ik blij.

Ligt daarin ook een rol voor de overheid weggelegd?

Patrick: Digitale geletterdheid is daarin superbelangrijk, daar moet de overheid in blijven investeren. Vanuit de basisschool tot aan het hbo moet een doorlopende leerlijn aangeboden worden die kinderen en studenten met gevoel voor IT kunnen volgen. Dat raakt ook een stukje diversiteit: iedereen moet de kans krijgen met de nieuwste technieken in IT in aanraking te komen, ongeacht je achtergrond of eerdere opleiding. Omscholing zal voor sommigen ook nodig zijn om aan de vraag van de toekomst te voldoen.

Rachel: Ik heb het geluk gehad dat ik de kans heb gehad om mijn interesses te volgen. Dat zou niet de uitzondering, maar de norm moeten zijn, dat ook meisjes met gevoel voor techniek een droombaan in deze tak van sport kunnen vinden.

Gerelateerd

Meest gelezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte over het laatste datacenter nieuws!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste datacenter nieuws