Nieuws

Go digital, or don’t go at all

Go digital, or don’t go at all

Bedrijven moeten steeds flexibeler zijn met hun digitale diensten om competitief te kunnen blijven. Dat vraagt om schaalbare it-oplossingen die de mogelijkheid bieden om ten volste te profiteren van de nieuwste innovaties in de digitale infrastructuur.

Het belang van digitale innovatie kan nauwelijks overschat worden. Tijdens het World Economic Forum in Davos werd afgelopen februari druk gedebatteerd over de ‘vierde industriële revolutie’. Deze revolutie zal volledig door digitale dienstverlening en data gedreven worden, en businessmodellen zullen radicaal op de schop moeten om mee te kunnen komen. Digitale innovatie is dus het sleutelwoord. Welke businessmodellen gaan overleven? Dat is nog niet zo simpel om te bepalen. Eén ding is wel zeker, digitale innovatie moet omarmd worden, anders is de kans groot dat men ten onder gaat.

Om te kunnen innoveren is de continuïteit van it en de veiligheid van data de basis. Er is echter méér voor nodig, en het is bedrijfseconomisch vaak niet haalbaar om dit zelf voor elkaar te boksen. Zeker niet als de eisen die gesteld worden snel kunnen veranderen. Dat dwingt tot keuzes.

We zien al een tijdje dat het management van it steeds vaker uitbesteed wordt aan cloudproviders. Zij hebben de middelen en kennis om snel in te kunnen spelen op nieuwe technologische ontwikkelingen en kunnen bedrijven daardoor snel mee laten bewegen met de tijd. Cloudproviders worden echter ook geconfronteerd met de uitdagingen die het digitale tijdperk oplevert. Dat is logisch, want zij bedienen uiteindelijk de bedrijven die hun it uitbesteden om ruimte in de bouwen voor digitale innovatie.

Dat betekent dat de cloudprovider open moet staan voor nieuwe eisen van klanten, en de kennis in huis moet hebben om als raadgever te kunnen optreden als klanten willen innoveren. De klant staat centraal. Ook voor cloudproviders geldt daardoor dat innoveren een steeds grotere uitdaging wordt, waardoor er soms beperkingen zijn in het vermogen om de dienstverlening te kunnen bieden die door klanten wordt verwacht.

Cloudproviders kiezen er daarom steeds vaker voor om hun diensten vanuit onafhankelijke datacenters te leveren. Door de aanwezigheid van andere partijen in zulke datacenters, is het mogelijk om samenwerkingen aan te gaan en innovatieve vernieuwende diensten aan te bieden die de businessmodellen van de toekomst kunnen faciliteren. Zo kunnen zij enerzijds hun eigen it-faciliteiten behouden, terwijl zij anderzijds kunnen profiteren van de ‘digital service hotspot’ die een onafhankelijk datacenter is.

Zonder gebruik te maken van de samenwerkingen en de synergie die onafhankelijke datacenters bieden, zal continue innovatie van het businessmodel een stuk lastiger zijn. Een gemiste kans. Wat we de afgelopen vijf jaar hebben zien gebeuren, zal in de komende vijf jaar zeker doorzetten.

Gerelateerd

Meest gelezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte over het laatste datacenter nieuws!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste datacenter nieuws