Renovatie in plaats van nieuwbouw voor maincubes AMS01

Op 20 september werd het eerste datacenter van maincubes in Nederland officieel geopend. Het betreft een bestaand pand dat fors is gerenoveerd. Een dergelijk grondige ingreep komt betrekkelijk weinig voor. Met Albrecht Kraas, CTO van maincubes, en Cor van Laarhoven, manager operations ICT datacenters bij SPIE, hebben we nog eens teruggeblikt op de operatie.

De officiële opening vond met prachtig weer buiten op het parkeerterrein plaats. De buitenkant kon daarom goed bestudeerd worden. Sommige aanwezigen zullen gezien hebben dat bij de juiste lichtinval op de gevel de naam van de eerste gebruiker te lezen is. Wat nu een datacenter is, was tot 2000 het Europese distributiecentrum van een producent van harde schijven. Het is dus van oorsprong geen datacenter. Het gebouw is in zowel 2000 als 2009 onder handen genomen. In 2016 is het door maincubes overgenomen. Deze Duitse organisatie met een state of the art datacenter in Frankfurt was al langer op zoek naar een locatie, zo vertelt Kraas. “We willen op meer plekken in het Europa-gebied aanwezig zijn. Nieuwbouw en overname van een bestaande locatie, elke optie heeft voordelen en nadelen. De keuze is gevallen op wat nu maincubes AMS01 heet.”

 

Voordelen van renovatie

Kraas legt uit dat tot de belangrijkste voordelen van nieuwbouw, een greenfieldsituatie, de mogelijkheden state of the art te bouwen en grote vrijheid het gebouw in te richten naar eigen wensen, behoren. Een greenfield heeft echter ook nadelen. De doorlooptijd van vergunningen en daardoor de moeilijkheid een startdatum te kunnen noemen is het eerste dat hij noemt. De mogelijkheden voldoende stroom op de locatie te krijgen geeft hij als tweede belangrijke punt.

Die nadelen zijn deels de voordelen voor het overnemen van een bestaande locatie Toen de locatie Schiphol op de radar van maincubes kwam is vastgesteld dat hier een aantal uitdagingen en kansen lagen. De grootste uitdaging was de noodzakelijke renovatie. Het gebouw was, zoals gezegd, al langer in gebruik.

Een deel van de OT, in het bijzonder de koeling, moest vervangen worden. De inrichting moest ook op de schop om aan de eisen die maincubes stelde te kunnen voldoen. Kraas: “We hadden vanaf het eerste moment door dat dit een grote kostenpost betekende en ook dat snelle oplevering onmogelijk was. Dat we hier voor gekozen hebben heeft te maken met de voordelen. Uiteindelijk is renovatie goedkoper. Verder kan bij een verdere uitbouw van deze locatie de stroomvoorziening aanzienlijk worden uitgebreid.”

 

SPIE als hoofdaannemer

De werkzaamheden zijn aan de markt aangeboden in de vorm van een aanbesteding. Uit de woorden van Kraas is op te maken dat er ook redelijk wat belangstelling voor deze opdracht was. SPIE heeft die gekregen. “SPIE is de hoofdaannemer geworden omdat de prijs en het verhaal klopte. Dat ze ervaring met complexe renovaties en uitbreidingen hadden merkten we direct. Ze waren vanaf de eerste presentaties ook erg betrokken en we zagen dat ze er veel tijd in stopten.”

 

De werkzaamheden

ChannelConnect heeft niet alleen met Kraas, maar ook met Van Laarhoven van SPIE gesproken. Dat ging over de werkzaamheden en de samenwerking.

“Het maincubes datacenter op Schiphol Rijk was meer dan een renovatie. De gehele koeling moest vervangen worden en de nieuwe heeft een grote capaciteit gekregen. Dat is maar een deel van het project. Daarnaast is de inrichting van het gebouw grondig onder handen genomen en is het vloeroppervlak toegenomen.” Zoals Van Laarhoven het vertelt lijkt het een makkelijke opgave, maar dat was het allerminst. “Vergeet niet dat dit een werkend datacenter was. We hebben constant rekening moeten houden met de bestaande klanten. Dat betekent dat permanent 100% zekerheid moesten hebben dat het verleggen van een kabel of leiding niet tot storingen leidde. Dat overal schotten en andere maatregelen tegen stof nodig waren spreekt voor zich. Het uitbreiden van het vloeroppervlak betekende bijvoorbeeld dat we geen heipalen konden gebruiken. We hebben dat opgelost door 40 palen de grond in te draaien.”

Op het hoogtepunt van de werk- zaamheden waren 70 mensen op de locatie aan het werk. “Dat managen is uiteraard de taak van hoofdaannemer”, zegt Van Laarhoven. “Niet iedereen mag in elke ruimte zijn en zoveel mensen in een werkend datacenter betekent ook dat het uitvoeren van de werkzaamheden complexer is dan bij een greenfield operatie.”

 

Complexiteit en professionaliteit

Die complexiteit van de werkzaamheden is iets dat Kraas en Van Laarhoven tijdens de afzonderlijke gesprekken meermaals noemen. De renovatie heeft inclusief de vergunningsaanvragen, iets dat SPIE verzorgde en daarmee maincubes ontzorgde, een jaar geduurd. Van Laarhoven: “in die periode zijn we op situaties gestoten die net iets anders waren dan gedacht. Dat is in een gebouw dat langer bestaat en vaker is gerenoveerd onvermijdelijk. Daardoor hebben we een aantal keren moeten afwijken van het oorspronkelijke plan.” Hoe dat ging heeft Kraas uitgelegd: “De keren dat van het bouwplan moest worden afgeweken kwamen we gezamenlijk heel snel tot een goede oplossing. De chemie tussen de partijen en de professionaliteit klopte gewoon en zo konden zelfs de lastigste vraagstukken vlot worden opgelost.”

 

Bijzondere vermelding

Channel Connect heeft Kraas en Van Laarhoven nog gevraagd wat terugblikkend op de operatie en samenwerking een bijzondere vermelding waard is. Kraas zegt daarop onder andere: “Wij hebben voor dit traject SPIE leren kennen als een bijzonder kundige speler die ook van alle landelijke en regionale regels op de hoogte is. Zoiets is heel belangrijk. maincubes heeft duurzaamheid hoog in de agenda staan.

AMS01 voldoet ruimschoots aan de eisen van de geldende MJA en zal mede ook aan toekomstige eisen kunnen voldoen. SPIE zal voor de komende jaren het onderhoud op zich nemen en dat mogelijk maken.“

De samenwerking met maincubes is Van Laarhoven en zijn collega’s goed bevallen. “De klik was er direct en we hebben vanaf de eerste dag op een goede manier naar de oplevering toegewerkt. Wat er staat is iets waar we trots op zijn, een grondige renovatie en tegelijk het hergebruiken van zoveel mogelijk equipement en bekabeling. Dat is meer dan een kostenoverweging, het draagt bij aan verduurzaming van de operatie.” Dat gedurende het traject geen incidenten hebben plaatsgevonden waar de ongoing business last van heeft gehad is ook iets waar hij tevreden op terugkijkt. “De klant is tevreden en heeft een modern efficiënt datacenter. Bij ons, de onderaannemers en de opdrachtgever geen letsel. Daar doen we het voor.

Het originele bericht is terug te vinden op ChannelConnect.