Nieuws

Stand van zaken Warmtewet 2.0

Stand van zaken Warmtewet 2.0

Op 20 december 2019 heeft minister Wiebes van EZK een brief geschreven over de stand der zaken aangaande het wetstraject Warmtewet 2. De volledige tekst van deze brief kun je downloaden via deze link. Lees hieronder verder voor een korte samenvatting over de meest relevantie acties in relatie tot datacenter restwarmte.

Als datacenter industrie krijgen we steeds meer aandacht voor een mogelijke rol als warmtebron voor nieuwe en/of bestaande warmtenetten. Een aantal leden leveren momenteel actief restwarmte of zijn nauw betrokken bij haalbaarheidsonderzoeken. Warmtewet 2.0 kent een paar belangrijke verschuivingen welke van belang kunnen zijn voor datacenters. Hieronder een korte opsomming van de meest relevante voor onze sector.

Minister Wiebes gooit het roer om. Hij stelt duidelijk dat de huidige aanpak niet meer past: “Met het oog op realisatie van de doelen uit het Klimaatakkoord is deze gang van zaken niet langer wenselijk. Een structurele groei van collectieve warmte en de verduurzaming daarvan vergt een duidelijke en planmatige aanpak vanuit de (decentrale) overheid. Dit noodzaakt een fundamentele verandering in de rollen en verantwoordelijkheden op de warmtemarkt. Ik voorzie een marktordening waarbij de gemeenten de regie kunnen voeren op basis van de wijkgerichte aanpak en waarbij de warmtebedrijven meer zekerheid hebben over inkomsten.”

Ook heel belangrijk is dat er wordt gewerkt met warmtekavels (bepaalt door gemeente) waarbij er exclusiviteit kan ontstaan voor een warmteleverancier die dan integraal verantwoordelijk wordt voor bron, distributie en leverantie. Hierbij komt dan een aansluitplicht voor de warmteleverancier maar geen afnameplicht voor de gebruiker.

Ook interessant is het ophaalrecht (vooral ook omdat datacenters hier met name worden genoemd): “Daarnaast overweeg ik om een “ophaalrecht” voor restwarmte te introduceren: het recht voor warmtebedrijven om restwarmte tegen uitkoppelkosten ‘op te halen’ aan de poort van een industrie, datacenter of andere warmte-lozer. Dit ophaalrecht kan drempelverlagend werken voor partijen om met elkaar in gesprek te gaan en versterkt de onderhandelpositie van warmtebedrijven.”

Preventie van calamiteiten in de warmte levering wordt ook genoemd hetgeen betekent dat de warmte leverancier verantwoordelijk wordt voor het aansluiten van meerdere bronnen om de warmte levering te kunnen garanderen: “Bij de aanwijzing van het warmtebedrijf zal getoetst worden op leveringszekerheid. In de aanvraag die bij aanwijzing van het warmtebedrijf dient te worden overlegd, zal duidelijkheid moeten worden geven over de continuïteit op langere termijn. Zonder voldoende zekerheid hierover is aanwijzing niet mogelijk.”

Tevens houdt Wiebes vast aan de invoerdatum van 01-01-2022 hetgeen, ambtelijk gezien, best snel is.

Ik zie dit vooralsnog als een positieve ontwikkeling voor datacenter restwarmte en ander CO2 neutrale bronnen.

Wat de DDA ondertussen blijft doen:

  • Transparanter worden over onze CO2 neutrale opwek van warmte (helder rapporteren over gebruik groene stroom door datacenters)
  • Nauw contact houden met de politiek, dit wetsvoorstel heeft veel elementen in zich die via moties zijn voorgesteld.
  • Blijven kwartier maken tussen de verschillende warmte leveranciers en data centers
  • Nader onderzoek wat nu precies wordt bedoeld met “ophaalrecht” en welke consequenties dit heeft voor datacenters (nieuw en bestaand)

Gerelateerd

Meest gelezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte over het laatste datacenter nieuws!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste datacenter nieuws