Nieuws

 

Melissa Scholten: “De datacenterbranche en alles wat daarbij komt kijken is heel interessant en zoveel méér dan alleen stroom, koeling en serverruimte”

Datacenters spelen een onmisbare rol in onze digitale samenleving en economie. Zonder datacenters, geen internet. Maar wie houden het datacenter, en dus het internet, nu eigenlijk draaiende? Om deze vraag te beantwoorden interviewen wij diverse professionals die werkzaam zijn in de datacenter sector.

Melissa Scholten (34) is Marketing Executive bij Interxion. Binnen deze rol houdt zij zich bezig met de marketing & sales van de verschillende afdelingen binnen de organisatie, het organiseren van events en het opstellen en bewaken van marketingplannen en de huisstijl van de organisatie. 

Datacenter paspoort

Melissa Scholten

  • Leeftijd: 34
  • Bedrijf: Interxion
  • Functie: Marketing Executive

Kerntaken:

  • Ondersteuning op het gebied van marketing en communicatie van diverse afdelingen zoals Sales & HR team
  • Data analyse
  • Lead generation & brand awareness, sponsoring
  • Bewaken van de huisstijl en het marketingbudget
  • Online Marketing, Arbeidsmarktcommunicatie, Interne Communicatie, MVO en Duurzaamheid
  • Beheren van het intranet platform ConneXion
  • Organisatie van diverse interne & externe evenementen
  • Opstellen, bewaken en uitvoeren van het marketingplan en employer branding plan
  • Samenwerkingen met diverse organisatie ten behoeve van educatie, diversiteit en energie

Wat is je rol en waar bestaan je werkzaamheden uit?

Ik richt mij als Marketeer binnen Interxion Nederland op alle marketing communicatie aspecten binnen de organisatie. Van interne en externe communicatie, events tot arbeidsmarktcommunicatie. Maar in mijn rol ligt de grootste focus op de gehele online marketing waar onder andere SEA, SEO, social media, data intelligence en marketing automation onder vallen, en op het gebied van educatie en employer branding. Hoe ziet een week er dan bijvoorbeeld uit? Nou, de ene dag ben ik met ons marketingteam bezig met het opzetten van een groot evenement zoals de opening van ons nieuwste datacenter AMS10 in april; de andere dag zet ik een online advertentiecampagne op en weer een andere dag ben ik met onze HR afdeling druk in de weer met hoe wij was als sterk groeiende organisatie in deze nog vrij onbekende sector meer kunnen opvallen als leuke werkgever. Meestal lopen alle marcom zaken door elkaar heen en is het never a dull moment bij ons op de marketing afdeling. Plus mijn directe collega’s maken van elk dag een feestje; wij werken hard maar lachen ook heel wat af.

Wat is je achtergrond (studie/werkervaring) en hoe ben je in deze industrie beland?


In januari 2018 ben ik bij Interxion Nederland aan de slag gegaan. En dit is de eerste keer in mijn carrière dat ik werkzaam ben in de datacenter industrie en dus de IT sector. En dat bevalt uitstekend! Hiervoor heb ik verschillende marketingfuncties bekleed bij onder andere de Rabobank, Kuijs Reinder Kakes Makelaars & Adviseurs en recruitment organisaties PageGroup en Maandag. Ook heb ik bij twee reclamebureaus gewerkt als projectmanager. Daarnaast ben ik drie jaar lang zelfstandig ondernemer geweest met een eigen boekingsagentschap en evenementenbureau waardoor ik veel ervaring heb opgedaan in de muziekindustrie. Een erg breed pakket aan werkervaring dus. Hierdoor heb ik bij veel bedrijven een kijkje in de keuken gekregen en kan ik mij goed verdiepen in onze verschillende soorten klanten.

En waarom heb je daarna voor de IT sector gekozen?

Organisaties als Interxion zijn een drijvende kracht achter de digitale economie. Het verbindt bedrijven, zowel letterlijk als figuurlijk. Het is een dynamische en sterk groeiende branche met veel toekomstperspectief. Ik had, en heb dit nog steeds elke dag, enorm veel zin om hier aan het werk te gaan en bij te dragen aan de enorme groei die dit bedrijf in Europa realiseert. Vandaar dat ik gekozen heb voor deze organisatie, dat naast de state-of-the-art datacenters ook een geweldig team aan werknemers heeft.

Wat vind je het leukste aan deze baan?

De diversiteit in mijn rol als Marketeer en de continue beweging in de markt maken mijn baan veelzijdig, nooit saai en bevorderen de flexibiliteit en creativiteit. Elke dag leer ik iets nieuws. En dat wordt ook binnen Interxion gestimuleerd. De datacenterbranche en alles wat daarbij komt kijken is heel interessant en zoveel méér dan alleen stroom, koeling en serverruimte. Het werken in de datacenter branche is te gek, spannend en heel leerzaam en dat stralen we als organisatie graag uit. Ook vinden wij het belangrijk dat zowel jongens als meiden enthousiast worden over het werken in de IT. Interxion doet bijvoorbeeld mee aan het jaarlijkse landelijke initiatief Girlsday; een dag speciaal voor jonge meiden die een indruk krijgen over diverse IT-bedrijven. Wij geven op een frisse manier uitleg over de wereld van data en het internet en de belangrijke en onmisbare rol van een datacenter hierin.

Wat vind je het leukste aan dit bedrijf?

Het in Nederland opgerichte Interxion bestaat ruim 20 jaar en is een toonaangevende Europese leverancier op het gebied van cloud- en carrier-neutrale colocatie datacenterdiensten en heeft op dit moment maar liefst 54 datacenters in 11 Europese landen. Ondanks deze grootte en het internationale aspect, doet het bedrijf er alles aan om te zorgen dat de mensen met elkaar verbonden zijn en wordt er gestimuleerd dat men van elkaar kan leren en kan samenwerken. Naast dat er in onze dienstverlening alles op alles wordt gezet om de beste service aan onze klanten te kunnen bieden, gebeurt dit ook bij de medewerkers. Ik vind het menselijke aspect binnen juist deze technische branche erg fijn.

Wat is je ambitie binnen de sector?

Ik ben dus redelijk recent werkzaam in de IT maar ik ben compleet hooked. De dagelijkse uitdagingen, de snelheid waarmee de industrie zich ontwikkelt en de veelbelovende toekomst maken het werken in deze sector erg leuk. Het is compleet wat anders dan het werken bij een makelaarskantoor of recruitment organisatie, en veel dynamischer. Ik wil dan ook vooral heel veel blijven leren binnen Interxion en mijzelf blijven ontwikkelen in de marketingcommunicatie.

Aan wie zou je deze functie aanraden en waarom?

Als marketeer in een datacenter ben je een echte duizendpoot. Je moet meerdere balletjes tegelijk in de lucht kunnen houden, interesse hebben in online marketing en data en op de hoogte (willen) zijn van de nieuwe ontwikkelingen in de markt. Je kunt je creativiteit kwijt, het werk is veelzijdig en jouw werkveld is internationaal. Deze functie is dus uitermate geschikt voor mensen die van uitdagingen houden, sociaal zijn en het leuk vinden om ad-hoc te werken. Gek zijn op tech hoeft niet eens, dat wordt je namelijk vanzelf als je aan de slag gaat in de IT!

Interxion (NYSE: INXN), een toonaangevende Europese leverancier op het gebied van cloud- en carrier-neutrale colocatie datacenterdiensten, bedient een breed scala aan klanten vanuit ruim 50 datacenters in 11 Europese landen. De uniform ontworpen en energie-efficiënte datacenters van Interxion bieden klanten uitgebreide zekerheden en beschikbaarheid voor hun bedrijfskritische applicaties. Meer dan 700 connectiviteitsproviders, 21 Europese internet exchanges en toonaangevende cloud- en digitalmediaplatforms bieden hun netwerkverbindingen aan in de Interxion datacenters. Interxion heeft hierdoor ware cloud-, content, financiële en connectiviteit hubs gecreëerd, die de groei van communities of interest stimuleren.. Bekijk hier de openstaande vacatures.

Gerelateerd

Meest gelezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte over het laatste datacenter nieuws!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste datacenter nieuws