Nieuws

“Enthousiasme creëer je door studenten fysiek kennis te laten maken met datacenters”

In onze serie ‘Werken voor datacenters’ interviewen we diverse professionals die werkzaam zijn in de sector. Maaike van Kessel is Practor Digitaal Vakmanschap bij Noorderpoort in Groningen. Ze verbindt het onderwijs met datacenters en ontwikkelt samen met docenten onderwijs op mbo-niveau waarmee studenten de vaardigheden en kennis krijgen waarmee ze in datacenters aan de slag kunnen.

Datacenter paspoort

Maaike van Kessel

Welkom, Maaike!

Het werk in datacenters brengt veel disciplines bij elkaar. Hoe komt dat terug in het onderwijs?

Wat je vooral ziet is dat het werk in een datacenter eigenlijk een combinatie is tussen techniek en IT, maar dat dat in het onderwijs meestal twee gescheiden opleidingen zijn. Je ziet wel dat deze twee velden dicht bij elkaar liggen in het onderwijs, maar dat ze meestal nog niet overlappen. Voor het datacenterondewijs proberen wij dus een mooie combinatie te vinden tussen deze twee specialisaties.

Wat maakt het opleiden voor werk in datacenters anders?

Het benodigde niveau van de banen en opleiding maakt het complex. Als je puur naar de technische handelingen kijkt zou mbo niveau 2 hieraan voldoen. Echter omvat het werk in een datacenter veel meer dan alleen de technische handelingen. Een oplossingsgerichte houding hebben, goed onder stress kunnen werken en snel kunnen handelen zijn minstens zo belangrijk. Vergelijk het met het werk van een stewardess: de alledaagse taken zijn niet heel complex, maar er moet goed en adequaat gehandeld kunnen worden in geval van nood.

Verandert het onderwijs, nu er meer vraag is naar gekwalificeerd personeel voor datacenters?

Het is praktischer geworden, de materie wordt concreter. Een mooi voorbeeld hiervan is dat wij een mini-datacenter aan het bouwen zijn in een oude zeecontainer (met behulp van Legrand Data Center Solutions). Hierin worden eigenlijk alle aspecten die je in een normaal datacenter ziet nagebouwd zodat studenten kunnen oefenen met de apparatuur en bijvoorbeeld oefenreparaties kunnen uitvoeren. Dat was er vroeger niet.

Hoe motiveer je jong talent voor het onderwijsprogramma?

Door de studenten fysiek kennis te laten maken met een datacenter. Zonder er een keer te zijn geweest of een rondleiding te hebben gehad merken we toch dat de klik er nog niet helemaal is. Het is dan nog te veel een abstract idee. Maar wanneer ze de techniek en de apparatuur hebben gezien worden de studenten vaak erg enthousiast.

Hoe komt het dat Groningen op het gebied van proactief datacenteronderwijs zo voorop loopt?

Doordat wij een Practoraat hebben, met aanvullende financiering vanuit een regionaal investeringsfonds, hebben wij ruimte om dingen te ontwikkelen die niet direct onder regulier onderwijs vallen. Ik denk dat veel andere scholen al aan hun maximale capaciteit zitten met alleen het geven van regulier onderwijs. Hierdoor blijft er voor hen niet voldoende tijd over voor de ontwikkeling van nieuwe projecten en nieuw onderwijs. Wij hebben die ruimte gelukkig wel.

 

 

 

Noorderpoort is één van de grootste ROC's van Noord-Nederland. Je vindt ons in de stad Groningen en in de regio (Veendam, Delfzijl, Assen, Appingedam, Winschoten, Stadskanaal). Noorderpoort staat voor trots, passie en vakmanschap. Bij ons staat het succes van de student voorop. Wij geven zowel onze studenten als onze medewerkers de gelegenheid om een leven lang te leren en zich te blijven ontwikkelen. Noorderpoort-medewerkers zijn gedreven en trots op wie ze zijn en wat ze doen.

Gerelateerd

Meest gelezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte over het laatste datacenter nieuws!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste datacenter nieuws