Waar Europese lidstaten nu nog hun eigen nationale wetten hebben, zal vanaf 25 mei 2018 dezelfde privacywetgeving gelden voor de hele EU. Deze wet staat ook wel bekend als de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) of General Data Protection Regulation (GDPR) en vervangt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).
Privacy en vertrouwen gaan hand in hand
Het doel van de GDPR om de gegevens van EU-burgers beter te beschermen sluit volgens Stijn Grove, directeur van de DDA, naadloos aan op een van de kernkwaliteiten van de digitale sector: “Het succes van onze sector ligt grotendeels in het vertrouwen dat de klant in ons heeft. Vertrouwen om topkwaliteit te leveren en om een hoge mate van gegevensbescherming en beveiliging toe te passen. Door een overzichtelijke, Europese wetgeving te introduceren, wordt het alleen maar makkelijker voor onze industrie om deze beloftes te waarborgen.”
Echter is het voor veel bedrijven van de digitale keten nog onduidelijk tot in welke mate zij te maken krijgen met de GDPR. Grove: “Elk bedrijf binnen de keten heeft specifieke situaties waarbij rekening gehouden moet worden met de wetgeving. Bij datacenters bijvoorbeeld, moeten bezoekers hun persoonlijke gegevens registreren bij de ingang en CCTV-opnamen maken tijdens het bezoek. Datacenters verwerken dus persoonlijke gegevens en daarom zullen ze zich moeten houden aan de GDPR.”
GDPR checklist
Grove raadt elk bedrijf aan een inventarisatie maken van de scenario’s en processen waarbij de GDPR van toepassing zou kunnen zijn. Maar welke acties te ondernemen en waar te beginnen? Stijn Grove: “Het document dat we vandaag uitbrengen is bedoeld om bedrijven een stapje op weg te helpen, met de meest up-to-date informatie en met een concrete checklist. Speciaal voor onze leden en partners organiseren wij ook een GDPR Kennissessie, waar zij al hun vragen kunnen stellen aan de juridische experts van ICTRecht.