Lisa da Licho – “Als marketeer moet je de techniek begrijpen om je datacenter goed te profileren”

Datacenters spelen een onmisbare rol in onze digitale samenleving en economie. Zonder datacenters, geen internet. Maar wie houden het datacenter, en dus het internet, nu eigenlijk draaiende? Om deze vraag te beantwoorden interviewen wij diverse professionals die werkzaam zijn in de datacenter sector.

Lisa da Licho is Marketing Manager bij The Datacenter Group, een datacenterprovider met vestigingen in Amsterdam, Delft, Rotterdam en Utrecht. Binnen haar rol is ze ook druk met de tevredenheid van de collega’s binnen The Datacenter Group. Investeren in mensen is een essentieel kenmerk binnen het bedrijf. 

 

Hoe ziet een normale werkdag eruit voor jou?

De werkdag start altijd om stipt 8.58 uur met een telefonische Daily Huddle met het commerciële team: bestaande uit sales- en marketingcollega’s. Hierin bespreek je per persoon je twee belangrijkste doelen van de dag. Ik zorg er altijd voor dat ik deze twee doelen altijd als eerst af heb voordat ik aan iets anders begin. Dit zorgt voor een enorme focus. Mijn twee belangrijkste dagdoelen liggen altijd in het verlengde van ons jaardoel.

 

Wat is je achtergrond (studie/werkervaring) en hoe ben je in deze industrie beland?

Ik heb communicatie gestudeerd in Groningen. Na mijn afstuderen heb ik onder andere als redacteur bij een uitgeverij gewerkt. Voor mijn huidige functie ben ik door een recruiter benaderd via LinkedIn. Bij The Datacenter Group zochten ze iemand voor de sales- en marketingafdeling. Dat is inmiddels alweer bijna 5 jaar geleden.

 

Wat heeft de grootste indruk op je gemaakt toen je aan deze baan begon?

Het voelde alsof ik aan een nieuwe opleiding begon. Ik wist nog niets over datacenters en had geen affiniteit met techniek. Je kan wel stellen dat de inwerkperiode overweldigend was. Zoveel informatie die ik moest verwerken over een industrie waar ik niets vanaf wist. De eerste maanden waren dan ook erg intens. Bovendien is het in mijn functie als Marketeer belangrijk dat je van de hoed en de rand weet – pas dan ben je in staat om een bedrijf goed te profileren en een goed merk neer te zetten.

 

Wat vind je het belangrijkste in het werk dat je doet?

Autonomie, vrijheid en het klantcontact. Ik ken vrijwel al onze klanten persoonlijk. En innovatie niet te vergeten. Innovatie is bij The Datacenter Group een van onze grootste drijfveren, zodat we continu meerwaarde blijven creëren voor onze klanten. Wij bewegen mee met de veranderingen in de markt en met de behoeften van onze klanten. We toetsen regelmatig onze innovaties bij onze klanten. Hierbij gaat het niet alleen om het bedenken van nieuwe diensten en producten, maar innoveren bestaat ook uit het verbeteren van onze bedrijfsprocessen en het aanboren van nieuwe markten. We analyseren voortdurend of onze propositie en bedrijfsprocessen aansluiten bij de behoefte van onze klanten. Wanneer nodig schrappen we bepaalde zaken of scherpen we ze aan.

 

Hoe zou je je baan uitleggen aan je oma?

The Datacenter Group slaat data van andere bedrijven op. Je kunt ons zien als een digitaal pakhuis. Onze focus ligt op het beveiligen van de computerapparatuur, het zorgen voor een excellente klimaatbeheersing en een continue stroomvoorziening. Dit zegt je waarschijnlijk niets maar achter het gebruik van jouw computer, smartphone en/of tablet gaat er een hele wereld schuil van dataverkeer en daar zorgen wij voor. De kans is groot dat je al een keer met ons datacenter in aanraking bent gekomen want ongeveer 1% van de Nederlandse websites komen uit in onze datacenters.

 

Wat maakt jouw bedrijf een bijzondere werkgever?

The Datacenter Group is een platte organisatie met heel veel ambitie en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Zo werken we met een BHAG ook wel Big Hairy Audacious Goal. Dit is een lange termijn visie die we als volgt beschreven hebben: In 2025 zijn wij als grootste Nederlandse datacenteraanbieder met minstens 10 locaties en 10.000 verhuurde racks het fundament van onze maatschappij. Dit zorgt voor een enorme focus binnen de organisatie en bij de collega’s onderling. We zijn allemaal ondernemers die vanuit haar of zijn specialisme een bijdrage leveren aan het behalen van de BHAG. 2025 is nog ver weg. Daarom wordt de BHAG elk jaar gedestilleerd naar jaardoelen. Dit jaar zijn er vijf jaardoelen beschreven. Je werkt met collega’s van verschillende afdelingen aan een jaardoel. Behalen we alle vijf de jaardoelen dan gaan we met het hele bedrijf naar Marrakech. Vorig jaar zijn we met z’n alle naar Winterberg gegaan om te skiën.

 

Wie of wat is jouw grootste inspiratie?

Op zakelijk gebied is dat succesvolle en excentrieke ondernemer Richard Branson. Hij heeft wat mij betreft het klantgericht ondernemen uitgevonden. Een van zijn mooiste uitspraken vind ik: “If you look after your staff, they’ll look after your customers.” Medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal in een organisatie. Gemotiveerde collega’s zijn de aanjager van een groeiend bedrijf en innovaties. Niets voor niets is één van de jaardoelen om de medewerkerstevredenheid van een 7,8 naar een 8.5 brengen. Van dit jaardoel ben ik de aanvoerder en samen met mijn team zijn we aan het onderzoeken hoe we het werkgeluk van onze collega’s kunnen vergroten.  Zo hebben we onlangs Coolblue bezocht om te achterhalen wat zij aan werkgeluk doen onder medewerkers.

 

Investeren in mensen is ook investeren in het bedrijf en staat daarom hoog op onze prioriteitenlijst. Het investeren in onze Datatoppers (zo worden onze collega’s genoemd) doen we onder meer door scholing/coaching en mensen in te zetten op vlakken waar hun kracht en talent ligt. Dit leidt tot meer betrokkenheid, autonomie en innovatie. Empowerment van medewerkers is een vanzelfsprekendheid bij The Datacenter Group. Wij geloven in het adagium: ‘Alles wat aandacht krijgt, groeit’.

 

Aan wie zou je jouw functie aanraden?

Vooral aan vrouwen! Het zou mooi zijn als meer vrouwen de IT-sector vertegenwoordigen.

The Datacenter Group is een 100% Nederlands bedrijf met vier hypermoderne datacenters in Amsterdam, Delft, Rotterdam en Utrecht. The Datacenter Group bedient verschillende cloud en hosting providers, grote bedrijven en overheidsinstellingen in de huisvesting van hun IT-infrastructuur. Zo staan ze aan de basis van het openbaar vervoer, elektronisch betalingsverkeer, medische ingrepen, dijkbewaking en zo’n 5% van het Nederlandse internet. Bekijk hier de openstaande vacatures.
Lisa da Licho
DATACENTER PASPOORT
           
Naam: Lisa da Licho
Leeftijd: 37
Bedrijf: The Datacenter Group
Functie: Marketing Manager

- Ondersteunen van het commerciële proces in de breedste zin van het woord
- Opstellen en uitvoeren van strategisch marketingplan
- Verzamelt, interpreteert, analyseert en rapporteert gedrag en trends van (potentiële) leads
- Meet de prestaties van marketingactiviteiten tegen ROI en KPI’s
- Opstellen en bewaken van marketingbudget, jaarplanning, huisstijl
- Verantwoordelijk voor alle Public Relations
- Verantwoordelijk voor alle externe en interne communicatie
- Geeft leiding aan de Marketing Employees
- Coördineren van het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek
- Naleven van het KMI beleid van de organisatie

LinkedIn