Nieuws

De beste stuurlui zijn digitaal

De beste stuurlui zijn digitaal

Nederland heeft een lange, rijke traditie in de maritieme sector. We zijn er groot mee geworden.  Nog steeds is een belangrijk deel van onze welvaart afhankelijk van onze havens. De digitale mainport, de Digital Gateway to Europe, biedt nu kansen voor de maritieme sector om die positie verder te versterken. De beste stuurlui zijn tegenwoordig digitaal.

Koninklijke Verenigde Scheeps Agenturen

Een mooi voorbeeld van een maritieme dienstverlener die op het snijvlak van de maritieme en digitale mainports opereert, is Koninklijke Verenigde Scheeps Agenturen (KVSA) uit IJmuiden. De KVSA viert dit jaar haar 140e verjaardag. Dit bedrijf is spin in het web van de Nederlandse zeehavens. Informatievoorziening is daarbij van oudsher een belangrijke activiteit. De reden is dat veel stakeholders betrokken zijn bij het internationale zeeverkeer. De douane, het loodswezen, het havenbedrijf, de rederij, terminals en een bonte verzameling aan toeleveranciers en dienstverleners willen graag weten wanneer een schip binnenloopt. Ze willen weten wie er aan boord zijn en wat er vervoerd wordt en op welk tijdstip zij bij het schip kunnen zodra het afgemeerd is.
Omdat er zo veel verschillende partijen en personen betrokken zijn, is een strakke planning essentieel. Zeker in drukke havens zoals die van IJmuiden, Amsterdam of Rotterdam. Real time toegang tot actuele data is heel belangrijk. Het IoT en interconnectiviteit spelen hierin een steeds grotere rol.

Eilanden in een zee van data

Het is steeds lastiger voor individuele partijen in de haven om uit de door IoT groeiende datastromen zinvolle informatie te destilleren. Afzonderlijke partijen zijn als eilandjes in een zee van data. Deze data moeten gekoppeld en geanalyseerd worden zodat het informatie wordt. KVSA heeft daarom maatwerk applicaties ontwikkeld. Hierdoor kunnen alle betrokken partijen op het gewenste moment bij actuele, relevante informatie. Zij zitten daarmee bovenop de snelle digitalisering van de maritieme sector, waar een steeds grotere behoefte is aan informatie op basis van data analysis. Dat gebeurt in datacenters, die als centrale hub fungeren en de basis vormen voor de maatwerkapplicaties waarmee KVSA haar dienstverlening steeds verder verfijnt.

KVSA voorziet dus niet zozeer in data, maar in informatie. Ze bundelen verschillende datastromen en relateren dit aan elkaar. Vervolgens plaatsen ze dit in een relevante context. Op die manier kan bijvoorbeeld het hele proces van het aanlopen van de haven, tot het lossen en losgooien van de trossen van een timetable voorzien worden waarop betrokken partijen kunnen vertrouwen.

Digitaal volle vaart vooruit

Zoals gezegd: het IoT en interconnectiviteit spelen hierin een cruciale rol. Vaak wordt beweerd dat langer bestaande bedrijven daarbij ten onder zullen gaan. Dit zagen we bijvoorbeeld bij V&D. De keten speelde niet voldoende in op de digitalisering. KVSA is een heel mooi voorbeeld van hoe het ook kan. Zij zijn heel goed in staat om de scheidslijn tussen de ‘nieuwe’ digitale wereld en de maritieme activiteiten waarmee Nederland al honderden jaren haar geld verdient, volledig te laten verdwijnen. Met als resultaat een perfect onderling samenspel tussen fysiek en digitaal. Die ontwikkeling zullen we dankzij IoT en onze sterke datacentersector in nog veel meer sectoren gaan zien. Het is dan ook geen kwestie van roeien met de riemen die je hebt, maar digitaal volle vaart vooruit.

Gerelateerd

Meest gelezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte over het laatste datacenter nieuws!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste datacenter nieuws